Svenskars syn på AI

Svenskars syn på AI och dess fördelar för kundtjänst och hälsovård

Snabbare, mer direkt och ett sätt att undvika mänsklig interaktion – det är några av fördelarna som framhävs i en studie om hur svenskar ser på AI.

Vi rör oss mot att normalisera vissa AI-interaktioner som chattbotar, säger forskaren Stefan Larsson.

Närmare hälften av de tillfrågade i studien, 46 procent, uppger att de föredrar AI-baserad kundservice eller chattbotar framför att interagera med en människa.

Läs mer: Vad är artificiell intelligens (AI)?

Artificiell intelligens i vårt dagliga liv

I själva verket använder vi AI, det vill säga artificiell intelligens, dagligen. Genom våra smartphones, sökmotorer och anpassade flöden i sociala medier.

Saker som vi betraktade som AI för några år sedan kallas inte AI idag. Det finns en förändring i vad vi identifierar som AI, säger Stefan Larsson, som forskar om AI ur ett samhällsperspektiv vid Lunds universitet. Han är också en av dem som bidragit till rapporten.

Läs mer: Djupinlärning – Läskigt eller spännande?

Oro kring tekniken och dess konsekvenser

Sverige är ett av Europas mest AI-positiva länder. Förutom hög tillit till AI-kundtjänst kan sju av tio tillfrågade i rapporten tänka sig att använda AI för att upptäcka sjukdomar.

Man ser stor nytta inom hälsovården och mycket händer inom den domänen just nu, till exempel inom mammografiscreening, säger Stefan Larsson.

Samtidigt framkommer det i rapporten att 46 procent är oroliga för att tekniken ska fatta felaktiga beslut. Cirka lika många, 43 procent, är bekymrade över att det blir svårare att skilja mellan sann och falsk information.

Dystopiska scenarier som att AI:n ska ta över jobben och att AI:n ska bli intelligentare än människan oroar inte så många. Däremot att beslut och beslutsunderlag ska bli felaktiga, vilket är intressant, avslutar Stefan Larsson.

Källa: Svt

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *